Rozhovor s doktorandkou Vendulou Mašterovou

V dalším dílu naší série mini-rozhovorů si tentokrát můžete přečíst rozhovor s doktorandkou Vendulou Mašterovou z Katedry geografie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.

foto Mašterová

1. Proč jsi šla na doktorát a čím se zabýváš?

Vystudovala jsem učitelství matematiky a zeměpisu pro 2. stupeň základní školy. Většinu studia jsem tíhla k zeměpisu, a to zejména ke kartografii a ke geoinformatice. Ve své diplomové práci jsem se věnovala využití geografických informačních systémů ve výuce na ZŠ. Tomuto tématu jsem se chtěla věnovat i nadále, a proto jsem se rozhodla jít na doktorát. V současnosti ve školství rezonuje téma rozvoje digitálních kompetencí napříč různými předměty a mé téma disertační práce s tímto přímo souvisí. Věnuji se tomu, jak učitelé vnímají geoinformační technologie ve výuce. Jde tedy o výzkum, který je na pomezí pedagogických věd, geografie, ale i informatiky. 

2. Jaké problémy a výzvy doktorské studium přináší, co tě motivuje v práci?

Celé doktorské studium beru jako jednu velkou příležitost. Díky doktorátu jsem se mohla zapojit do řady projektů a zjistit, co obnáší podání projektu, jaký je průběh, ale také jak se vypořádat s negativními posudky. Snažím se využívat možností zahraničních výjezdů jako jsou stáže nebo konference. Velkým přínosem je pro mě výuka, která mě nejen baví, ale také mi umožňuje se rozvíjet. Část výuky na naší katedře je v terénu, což s sebou nese kromě výuky další benefity jako je cestování, ale také teambuilding s kolegy.

Potýkám se s podobnými problémy jako ostatní doktorandi napřič obory. Stipendium nepokryje všechny mé náklady a je tak nezbytné mít i jiné zdroje příjmu. Naštěstí mám podporu na katedře, takže zde mám dlouhodobější pracovní dohodu na výuku. Je těžké vybalancovat čas, který věnuji disertačnímu výzkumu, a čas, který věnuji této práci na katedře, ale také svým blízkým a zájmům. Důležité je si v tom všem udržet psychickou pohodu. 

3. Proč jsi se přidala do ČADu? 

Od začátku doktorského studia sleduji aktivity, které ČAD dělá pro nás, doktorandy. Vážím si toho, že se někdo věnuje zlepšování situace doktorandek a doktorandů. Ráda si přečtu články, které jsou určeny začínajícím výzkumníkům, popisují novinky v akademickém prostředí nejen v ČR. Vítám, že jsem na Facebooku upozorněna na akce jako jsou letní školy a webináře. V ČAD jsem teprve chvíli a uvidím, do jakých aktivit se zapojím.